2015. szeptember 5., szombat

2001 – Űrodüsszeia (1968)

★☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Spoiler-es értékelés

Előre is elnézést kérek mindenkitől, aki már látta a filmet és akinek tetszett, de muszáj kifakadnom és megosztanom ezt a fájdalmas élményemet… (A könyvet nem olvastam, arról nyilatkozni nem tudok.)

Gyerekek, aki arra adná a fejét, hogy megnézze a 2001: Űrodüsszeia című filmet, az inkább még előtte vágja le a fejét, akkor legalább nem fog fájni… Én ugyanis még ennél pocsékabb filmet életemben nem láttam!
Biztos bennem van a hiba, nem vagyok elég felnőtt és intelligens, hogy a szellemi képességemmel felfogjam a film mondanivalóját, jelentését és a nagyszerű jeleneteket.

(innentől: SPOILER ALERT)
De amikor hosszú percekig nézem a majmokat és a sivatagot, majd éles váltást követően szintén órákig nézem a gyök2-vel haladó különféle űrhajókat minden oldalról jó alaposan (közben pedig a Kék Duna Keringőt hallgatom – kétszer), ezt követően olyan magas röptű és színvonalas bárbeszédeket produkálnak a tehetséges színészek, hogy nem értem, mit mondanak, és ráadásul semmit sem tudok meg, mert titkosak az információk, majd egy férfi fenekét nézegethetem percekig, amint az űrhajóban köröket fut, ezután láthatjuk, ahogy elborul a számítógép agya és kinyírja majd' a teljes személyzetet, aki pedig túléli „beszívva hallucinálja” a megöregedését, majd jön a vége főcím, na, akkor már az asztalt fejelgetem kínomban…

Komolyan, el kellett olvasnom a Wikipédia leírását, hogy megtudjam, miről is szólt a film, mert a nagyon elvont jelenetek – azon túl, hogy baromira fárasztóak voltak –, semmire nem adtak választ. Komolyan semmire.

Szóval mint utóbb megtudtam, erről akart szólni a film:
Négymillió éve egy idegen civilizáció segített egy főemlőscsoportnak elindulni az emberré válás útján. Ó, szóval ezt akarta jelenteni a majmok közé beállított monolit tömb? 1999-ben amerikai tudósok idegen civilizáció nyomára bukkannak a Holdon, több méterrel a felszín alatt, egy betemetett kráter mélyén. És ennek a Holdon talált izének mi köze van a Földön találthoz? Hogy függ össze a kettő? A felszínre hozott monolit a napfény hatására jelzést küld az űrbe, a Jupiter irányába. Erről asszem lemaradtam… Az amerikai kormány expedíciót küld a Jupiterhez, hogy megtudják, kinek/minek küldött üzenetet az évmilliók óta eltemetett fekete tömb. Na, ezek szerint a titkos küldetés célja, amiről semmit nem lehetett megtudni, csak azt, hogy titkos… Az űrhajó legénysége David Bowman és Frank Poole, illetve három tudós hibernálva. Az út során az űrhajót irányító HAL 9000 számítógép programozási hiba miatt úgy véli, hogy a legénység veszélyt jelent a küldetésre, ezért megöli Poole-t és a tudósokat. Bowmannel is végezni próbál, de ő még idejében kikapcsolja. Rendben, ez legalább nagyjából érthető volt. Bowman végül egyedül érkezik meg a Iapetushoz, ahol a Holdon található monolittal megegyező méretarányú, de annál nagyobb monolittal találkozik. Egész pontosan utánalebeg az űrben a monolittömb… Megjegyzem, hogy a Lapetus a Szaturnusz egyik holdja, szóval szerintem nem túl sok köze lehet a Jupiterhez… Ez beszippantja és egy szobában ébred. Rájön, hogy ez csak egy szimuláció, amit az idegenek az ő kedvéért hoztak létre. Ezután megöregszik, meghal, majd újjászületik a lét egy magasabb fokán. Asszem nekem is kéne egy monolit tömb, hogy egy magasabb fokon ébredve megértsem ezt a szar filmet!


Filmnézés ideje: 2015 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése