2016. április 16., szombat

A sejt 2 (2009)

★★☆☆☆☆☆☆☆☆

Spoiler-es értékelés, de szerintem jobban jársz, ha pár perc alatt végigolvasod a kritikámat, minthogy végigrágd magad ezen a vackon, hiszen ez a film úgy rossz, ahogy van. Amit egy filmben el lehet rontani, azt a készítők el is rontották, szinte nincs a filmben semmi, ami értékkel bírna.

Még mindig nem tudom, hogy miért kapta az első rész "A sejt" címet, mikor arról szólt, hogy hogyan tudnak behatolni a gyilkosok elméjébe (tehát semmilyen sejt nem volt benne...). Nos, ezúttal már azt se tudom, hogy mi köze a második résznek az elsőhöz. Ugyanis míg az első rész egész szépen ki volt dolgozva, logikusan fel volt építve, és alapnak megkaptuk, hogy egy speciális ruhába bújtatva, speciális felszereléssel lépnek be körültekintő felügyelet mellett egy másik ember elméjébe, addig itt semmi ilyesmiről nem volt szó, néha ráadtak egy kis kütyüt Maya-ra (amiről szinte semmit nem tudtunk meg, hogy pontosan hogyan működött, vagy mi célt szolgált), meg kapott egy "személyes" tárgyat, amit csukott szemmel gyömöszölhetett, néha pedig még a kis fejre tehető kütyüre se volt szüksége, hogy megteremtse a kontaktust, ergo, sima "gondolatolvasás" volt az egész. És nem érdekel, hogy azzal próbálják meg indokolni a nő képességét, hogy "hatszor meghalt" és így tett szert a speckó képességre, mert ez baromira gyermeteg magyarázat és szánalmas ráépítés az előzményekre.
Mellesleg arról volt szó, hogy a nő csak az illető emlékeit "látja", mégis rendre párhuzamosan történtek az események a valóságban és az elmékben, tehát a saját elképzelésükhöz sem sikerült hűnek maradniuk. Néha az elrabló ("Tövis") szemszögéből láttuk az eseményeket, néha a nyomozást követhettük, néha pedig bemásztunk a gyilkos elméjébe, néha pedig már fogalmam se volt, hogy pontosan melyik verzióban is vagyunk, hiszen eleinte legalább még megkaptuk a gagyi CGI-s homályt, egy idő után viszont átváltottunk élethű jelenetekre (holott homályos emléknek kellett volna lennie), szóval ez így ebben a formában számomra elfogadhatatlan és következetlen.

Az alaptörténet mellett a színészi játék is csapnivaló és irritáló volt. A főszereplő nő (Tessie Santiago - Maya) bár dekoratív, a színészkedéssel rengeteg gondja van még, és sajnos az egész filmet rá építették. Nem kellett volna. Bár mivel a többi színész is elég gyengén szerepelt, legalább egységesen pocsék volt az egész.

A film nyitó jelenetében egy fiatal lányt megöl "Tövis" azért, mert megérzi Maya jelenlétét az elméjében. Alig egy percen belül a kommandósok eljutnak oda, ahol a lányt kivégezte a gyilkos, azonban a fószer sehol, eltűnt, mint szürke csacsi a ködben. Hogyan, mikor az egész épületet ellepték a kommandósok? Ráadásul Skylar a nőt hibáztatja a lány haláláért. Magukat miért nem hibáztatja, amiért futni hagyták a gyilkost? Öntelt idióta.

Vicces volt, hogy mikor közölték a seriffel, hogy egy újabb lány eltűnt, ráadásul az unokahúga (Penelope), akkor nagyjából azt lehet leolvasni a pasi arcáról, hogy "A francba, már megint túlóráznom kell...".

Idióta jelenetekben bővelkedik a film, lássuk a "legjobbakat":

- A seriff mindössze egy sáros nyomból megállapítja, hogy "A keréknyomok akár egy 87-es sötétkék Accura Legend-é.". Hű basszus, ilyen profi nyomolvasóval még nem találkoztam. (Ha netán poénnak szánták a készítők ezt a kijelentést, akkor elég bénán helyezték el a párbeszédben...) Majd ezt követően két sárpacniról Skylar nyomozó megállapítja, hogy "Pont mint a magáé (mármint a seriffé), még a méret is stimmel." Basszus, még egy profi nyomolvasó. Amire persze a seriff rögtön rákontrázik, ugyanis megmondja a méretet és a márkát is. Két "hatalmas" elme cicaharcának lehettünk tanúi kérem szépen...

- A fentebb írott farokméregetés során találnak a raktárépületben egy ruhadarabot, azon pedig egy hajszálat, amire csupán azt mondja a seriff, hogy nem lehet Penelope haja, mert túl rövid (mintha egy hajszál nem tudna mondjuk elszakadni). De mikor kicsit később kiderül, hogy épp a seriff haja volt az, akkor azért nagyot néztem, ugyanis Penelope haja jó hosszú és szőke, a seriff haja pedig alig egy centi hosszú és barna...

- Mikor Maya megfogta a seriff gyűrűjét azt látta, hogy a férfi egy nagy szikla mögött lapul és hallotta, hogy körülötte lövöldöznek, ebből pedig sikerült megállapítania, hogy lezuhant egy helikopterrel. Mégis hogyan?

- Maya és a seriff visszatérnek a raktárépületekhez, ekkor pedig látnak egy férfit, amint egy több száz méterre parkoló autóba sietve beszáll. Azonnal gyanús lesz nekik és elkezdik üldözni. Ezzel csak az a baj, hogy olyan nagy távolságból egyrészt nem is lehetne beazonosítani az illetőt, másrészt fogalmam sincs, hogy ki volt a pasi és miért kezdett el menekülni, a seriff pedig miért vette üldözőbe.
Ezek az értelmetlenségek csak apróságok ahhoz a pofátlanul pocsék vágáshoz képest, amit ezután kaptam. A két (első rendszám nélküli) autó száguldozik az elhagyatott épületek között, tehát mivel nem a közutakon játszódik a jelenet, így senkit nem veszélyeztetnek, senki nem karambolozik miattuk, nincs látványos piros lámpán átszáguldás a csúcsforgalomban, vagy félreugró statiszták, csak egy kis offroad erőfitogtatás, mely során a szürke (menekülő) autó egyszer patyolat tiszta, a következő vágásnál pedig csupa sár, majd lemosták, és újra összekoszolták, és ezt a két felvételt váltogatva kapunk egy olyan béna jelenetsort, amilyenhez az "Oltári vőlegény" című film óta nem volt szerencsém (abban a filmben a zárójelenethez használt virágcsokrot váltogatták látványosan Renée Zellweger kezében). Csak egy olyan apróságra kellett volna odafigyelnie valakinek, hogy vagy mindig legyen koszos a kocsi, vagy mindig mossák le, de ezt így összevágni több mint gáz...
Zárásképpen a seriff nyom egy satuféket, aminek köszönhetően a kocsi leáll és nem is indul el újra, az ismeretlen pedig elmenekül. De mégis mi baja lett hirtelen a kocsinak? (És ha már itt tartunk, a későbbiekben ez az egész esemény szóba se kerül, hogy kit és miért is üldöztek, tehát kérdem én, miért is volt szükség rá?)
Elmondható, hogy ez az üldözéses jelenet nagyjából annyira volt izgalmas, mint mikor málnát szedek mamámék kertjében, sőt, azt még talán izgalmasabbnak is mondanám, mert soha nem tudhatom, hogy mikor bukkan fel egy rossz ízű poloska...

- Kezdetben a gyilkos csukját viselt, eltorzította a hangját, tehát Maya nem tudta felismerni. A film felétől kezdve viszont a pasi - teljesen értelmetlen módon - már nem viselt kapucnit, hanem felfedte magát, tehát Maya is simán felismerhette volna, de mégse sikerült neki... Vajon miért gondolta meg magát a gyilkos és lett könnyelmű? Ráadásul így már a nézőknek se kellett a kefét rágniuk, hogy vajon ki állhat a gyilkosságok mögött, mert nyilvánvalóvá vált. Ha eddig netán kedvem támadt volna azon agyalni, hogy ezúttal vajon ki lesz a "beteg elme", innentől kezdve már teljesen közömbössé váltam. Köszi, hogy a továbbiakban már izgulni se volt lehetőségem.

- Az elkövető állítólag egy kloroformos rózsa segítségével kábítottal el Penelope-t. Bár nem értek hozzá, hogy milyen koncentrátum kell az elkábításhoz, de jó pár filmben láttam már, hogy a frissen átitatott zsepivel eltakarják a nő orrát és száját, és még úgy is elég sokára bódulnak el az áldozatok. Tehát erősen kétlem, hogy Penelope elkábulhatott attól, hogy megszagolt egy olyan virágot, amely már egy ideje a szélvédőjén szellőzött, továbbá a szimatoláskor a virág nem fogta be sem a száját, sem az orrát. Tehát ez így tutira nem hihető számomra. Főleg úgy nem, hogy később a seriff is megszagolt egy virágszirmot és még egy álmos pillantásra se méltatta a rózsát...

- Hogy a seriff mégis hogyan jött rá arra, hogy ki az elkövető, az számomra rejtély. Nem fejtette ki érthetően és logikusan, hogy hogyan tette ki a kirakós darabjait, egyszerűen csak közölte, hogy ki az, hol van és kész. Pedig engem baromira érdekelne, hogy mi vezette rá, mert a filmnek ezt sem sikerült bemutatnia, levezetnie...

- Mikor Skylar és a seriff mennek megmenteni a csajokat, és kiszállnak a helikopterből, akkor nem veszik elő a fegyverüket és nem rohanva igyekeznek megállítani a gyilkost, hanem szépen komótosan sétálnak, mint akiknek nincs túlzottan sürgős dolguk. Már ezen is megütköztem kicsit, de mikor belasították a jelenetet, akkor hangos röhögésben törtem ki. Már csak az hiányzott volna, hogy amolyan "Charlie angyalai" módjára előhúzzák és fejmagasságba emeljék a fegyverüket, illetve a hátukat egymásnak vetve csábosan csücsörítsenek, miközben a szélgépek lobogtatják hajukat...

- A gyilkos a vállára kapva elcipeli Maya-t, a seriff pedig ahelyett, hogy utána sietne, inkább kitámogatja az épületből Penelope-t (aki annak ellenére egész jó bőrben van, hogy párszor már meghalt), így is időt hagyva a pasinak a menekülésre. Mi a francért nem hagyta hátra a kiscsajt? Elég lett volna egy "Maradj itt, mindjárt jön a segítség." duma a lánynak és máris futhatott volna az elkövető után. Még jó, hogy így is utolérte a helikoptert, így a kaszkadőrje lóghatott egy kicsit az oldalán...

- Miután a seriff fejbe lőtte a gyilkost (tehát a pasinak azonnal meg kellett - volna - halnia), Maya-nak azért még sikerült egy kis elmejátékot játszania vele, "elvennie" tőle az áldozatait és bezárni a fejét a dobozba, csak tudnám, hogy hogyan, mikor már - elvileg - meghalt a pasi.

- Rühellem, mikor a zárójelenetben kötelező jelleggel csókolóznia kell a két főhősnek a happy end miatt, holott egész film alatt kb. annyi érzelem cikázott közöttük, mint mondjuk két gesztenye között... Szánalmas! Siralmas! Béna! Felesleges és indokolatlan. Nos, természetesen ennek a filmnek is ez volt a vége.

- Az elmében játszódó jelenetekhez borzalmas CGI-t használtak, nagyon mű volt az egész, például a nő kezében ide-oda mozgott a "képernyő", mert nem tudták hozzáigazítani, a cikázó villámok és a homályos háttérfények is katasztrofálisak voltak.

A stáblista mutogatását gyönyörű havas tájképekkel tarkították, csak tudnám, hogy milyen megfontolásból, hiszen a filmhez semmi köze nincs.
De slusszpoénként megmutatják, hogy hogyan vették fel azt a nevetséges kocsis ugratást, amire szerintem a legbüszkébbek a készítők. Nos, én a helyükben egyetlen momentumra, jelenetre, vagy színészre se lennék büszke, mert minősíthetetlen volt mind.

Filmnézés ideje: 2016. április 14.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése