2022. május 16., hétfő

Tranzit (2012)

★☆☆☆☆☆☆☆☆☆ 

A film alcíme a "hülye döntések tömkelege" lehetne...

A film azzal kezdődik, hogy kirabolnak egy pénzszállító kocsit. Az elkövetők mindenkit kinyírnak, tehát nincsenek szemtanúk. Ennek ellenére a rendőrség négy gyanúsítottról beszél, illetve jelzi a kolléga, hogy "szemtanúk hiányában azonban ismeretlen mind a személyleírásuk, mind a menekülésüket szolgáló gépjármű típusa". Akkor azt mégis honnan tudják, hogy négyen vannak?

A közúti ellenőrzéskor feltorlódott kocsisor több órán keresztül egy tapodtat se mozdult, mert míg a film elején látszik a dugó, élén egy fehér kamion, meg hátul egy Ryder kamion (stb.), addig a zsákmány tartalmának átcsempészése után, mikor a kis család beáll a sorba, milliméterre pontosan ugyanott áll az összes autó. Ciki, hogy nem tudtak legalább egy eltérő dugót összehozni.

A sofőr pasit ott kellett volna tarkón lőni, mikor az autópályán roppant ügyesen lenyomott egy rallyt. A füvön repesztéssel, a karambol okozással, a forgalommal szemben száguldozással nagyon okosan elterelte magukról a figyelmet... Ez mégis mi a f@szom volt? De tényleg. Mintha mindenki - a rendező és maguk a színészek is - elfelejtették volna, hogy az előbb kellett a négy rablónak átsunnyognia egy rendőri ellenőrzésen, mert mindenki őket keresi, erre itt rodeózik önfeledten... (De semmi gond, senki nem foglalkozott a továbbiakban ezzel az eseménnyel.)

Majd jöhetett is a következő okos döntés - nyugi, még lesz jó pár ilyen -, miszerint a bűnözők le akarták szorítani a család autóját az útról (ismét gratulálok a sofőr pasinak, jobbnál jobb ötletei vannak, de komolyan), majd mikor elhaladtak mellettük, csúnyán néztek apucira. Vajon miért nem tartották logikusnak, hogy feltűnésmentesen kövessék őket és egy alkalmas pillanatban óvatosan visszalopják a lóvét? Mert akkor nem lett volna film belőle? Talán jobb is lett volna.

Ha valakinek priusza van (illetve az is, akinek nincs), az okosan teszi Amerikában, ha kekeckedik egy rendőrrel? Mondtam én, hogy még sok okos döntéssel találkozhatunk...

A következő például az volt, amikor rátörtek anyucira a motelben, miközben apuci a zárkában ült. Ahelyett, hogy valamilyen cselhez folyamodtak volna csöcsike segítségével (nő egy nőnek szerintem gyanútlanul segítene), elterelték volna a figyelmét, inkább rárontottak és meg akarták ölni a nőt. Eszetlen erőszakoskodásból mind a négyen jelesre vizsgáztak.

A sort azzal folytatták, hogy a család a történtek ellenére utazott (volna) tovább a nyaralás célpontja felé. Az nem zavarta túlságosan őket, hogy ők maguk váltak célponttá. És csak azért, mert apuci elmondott egy érzelgősnek szánt emléket. Bár szegény nő teljesen kikészült, de sebaj, apuka akaratos, nyaralgassanak csak. 
Az államhatárig legalább rendőri kíséretet kaptak. Mert ugyebár utána már nem fogják üldözni a családot azok, akik kipécézték őket. Teljesen logikus, hogy innentől már nem fogják a családot követni és bántani. Oh, de minő meglepő, mégis tovább cseszegették őket.

Anyuci kiakadása, mikor megtalálta a pénzt teljesen érthető volt, az már kevésbé, hogy otthagyta a férjét úgy, hogy annak fingja se volt, hogy mi történt. A férje épp most akarta rendbe hozni az elcseszett életüket, a két gyerekkel együtt utaztak, legalább egy esélyt adhatott volna neki a magyarázatra (hogy semmi köze a lóvéhoz). Mert ugyebár nem egy durva bűnözőről beszélünk, gondolhatta volna, hogy a kölyköket és a feleségét nem tenné ki ekkora veszélynek. Mellesleg az országúton hagyott apucinak se volt sokkal több esze, hiszen földhöz vágta a mobilját, mikor a nő nem vette fel a hívását. Gratulálok mindkettőnek, ügyes páros, veszélyhelyzetben tudnak logikusan cselekedni és gondolkodni. Ja... nem...

Valaki meg tudná mondani, hogy az mégis milyen autó, ahol a sofőr száját vezetés közben beárnyékolja valami, hogy csak a gonosz szeme legyen megvilágítva?

Az autókázások során roppant érdekfeszítő volt, ahogy nézhettük, amint hol az egyik, hol a másik autóban bámulnak előre (hátra) a színészek, vagy hót kussban, vagy éppen vitatkozva. Zavaró volt nézni a semmitmondó tekintetüket.

Mikor végre feltűnt egy rendőr, és elmondta neki apuci, hogy mi a nagy büdös harci helyzet, akkor nem halálra gázolják a rablók a zsarut? Lopakodó üzemmódba kapcsolhatták a kocsit, mert egy árva hang nem jelezte hogy feléjük száguld egy autó. Azért egy padlógázzal pörgetett motornak csak van már valami hangja, vagy az én autóm van rosszul összeszerelve. 

A főköcsögnek folyamatosan a fekete sráccal voltak gondjai, végig veszekedtek, vitatkoztak. Ezért se volt érthető, hogy miért csöcsikét lőtte le a főnök pasi, mikor éppen azon vitatkozik a három férfi, hogy ki is a főnök. A fekete srác előbb rá szegezte, majd a megérkező csajra fogta a fegyvert, erre a 

főköcsög nem hagyta, hogy lelője a nőjét, helyette leszerelte a két renitens "kollégáját" és fura módon nem a "lázadókat" lőtte le (akik még az imént akartak végezni vele), hanem hátulról fejbe lőtte a csajt. WTF? Ez így teljesen értelmetlen, logikátlan húzás volt, történetvezetés szempontjából megmagyarázhatatlan lépés. Említettem már valamit az ostoba döntésekről, ugye?

A bunkerból anyuci nagyon elszántan lövöldözött a fémasztal mögül. Bár miután becsukta a nagyobbik srác az ajtót, ugyanúgy eltalálta a füvet, meg a hordókat, mint az előbb, bár az ajtón elfelejtett átmenni a lövedék (biztos a kisablakon ugrottak ki a golyók).

A film elejétől idegesített a színészek játéka, a film felétől idegesítettek az ostoba döntések, a film végén már idegesített a két csapat csatározása és 

nyűglődése is. Az meg már csak hab volt az elcseszett tortán, hogy a családból - természetesen - senki nem sérült meg (apuci két ujjacskáját leszámítva). Kicsit koszosak lettek és ennyi, míg a rablók mind meghaltak. Szép tündérmese volt. Na, ülj le, egyes!

Tényleg egyes, ugyanis egy csillagot ért nálam ez a műalkotás, mely azok közé a remekművek közé tartozik, aminél minden egyes jelenettel akadt valami gondom, sőt, egy idő után nem tudtam megállni, hogy ne fikázzak mindent: a szereplőket, a döntéseket, az eseményeket, úgy "en bloc" mindent. Ez van olyankor, amikor az egyébként tiszta lappal induló film kihoz a sodromból a hülyeségeivel...

Filmnézés ideje: 2022. május 5.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése