2022. május 22., vasárnap

Kötelesség életre-halálra / Hajsza élő adásban (2019)

☆☆☆☆☆☆☆☆

Mostanában valamiért üldöznek a szétcincálható filmek és ez a remekmű lett a következő a sorban.

Kezdjük ott, hogy a cím alapján olyasmit vártam volna, hogy valamiféle autós üldözést láthatunk majd élő egyenesben, száguldoznak majd jobbról-balra, feldúlva a nyugis várost. De azt álmomban se gondoltam volna, hogy magát az emberrabló utáni nyomozást, keresést közvetítjük, hogy az elkövető másodpercre pontosan láthassa, hogy éppen merre jár és mit csinál a rendőr, aki őt üldözi... Na, ez a faszság kiverte nálam a biztosítékot! De tényleg, ez a fajta idiotizmus kihozott a béketűrésemből. Rendben, tudom, hogy olyan világban élünk, ahol szinte azonnal eljutnak a hírek az emberekhez, de ez azért akárhogy is nézem, túlzás.

A film első pár percében láthatjuk, ahogy rengeteg zsaru egy kapucnis pasit figyel a parkban (illetve egy házból). De tényleg szinte mindenki őt nézi, ami az ürgének fel is tűnik, így hát megpróbál kereket oldani. Ennél nyilvánvalóbb módon nem is tudták volna lebuktatni saját magukat az álruhás zsaruk. Ettől már csak a nyakukon lógó adóvevő drót volt feltűnőbb.

Mikor menekülőre fogja az emberrabló, akkor a rendőrségi csatornán jelzik, hogy merre menekül az elkövető, és utasítják a kollégákat, hogy ne avatkozzanak bele. Erre az önjelölt hülyénk mit csinál? Fogja magát és odarohan direkt a helyszínre. Azt megértettem volna, hogyha előtte szaladt volna el a bűnöző és kigáncsolta volna, de elég messze volt a helyszíntől, így nem világos, hogy minek állt neki hősködni, és mi nem volt világos számára abban, hogy ne avatkozzon közbe? És mégis mennyiből tartott volna közölni az adóvevőn, hogy semmiképpen se öljék meg a bűnözőt, mert akkor nem fogják tudni megtalálni az elrabolt lányt?

Sebaj, főhősünk és persze az emberrabló is olyan futkorászást rendez, amit egy maratonfutó is megirigyelne. És egyik pasin se látszik sem az izzadás, sem a fáradtság, egy verejtékcsepp nem gördült le a homlokukon, és a zihálással se bajlódnak. Ennyire fitt rendőrrel (és bűnözővel) már rég találkoztam. És meg se kottyan nekik az ablakon kiugrás, a verekedés, még az orruk vére se ered el.
Esküszöm, én hamarabb fáradtam bele a szereplők rohangálásába, mint ők maguk, gondoltam elmegyek inkább megfőzni egy hatfogásos vacsorát, hátha addigra kifulladnak végre, és végeznek majd a szaladgálással.

Hogy mégis mit keresett két zsaru a piacon és honnan tudták, hogy egy fekete pulcsis embert le kell tartóztatniuk, az számomra rejtély. Ugyanis fogalmuk se lehetett róla, hogy hol van éppen az elkövető, vagy hogy hogy nézhet ki, mert arról a rendőrök eszmecseréje nem igazán adott részletes felvilágosítást. Főhősünk pedig, aki folyamatosan a nyomában volt, nem adta le az infót, hogy melyik utcában vesztette el a nyomát, mikor eltűnt a piac forgatagában. Részletkérdés.
De mikor a rendőrnő meg akarta bilincselni a bűnözőt, akkor a társa inkább hátat fordított az eseményeknek, nemhogy segített volna neki egy veszélyes ember elfogásában... Szép kis társ. Mégis mi más volt ebben a pillanatban érdekesebb?

Jó lett volna megtudni, hogy a többi zsaru mégis hol volt a szaladgálás során, miért csak főhős rendőrkénknek sikerült az elkövető nyomában maradnia? Hiszen rengetegen üldözték, egy csomó zsaru volt ráállítva az ügyre. De sehol senki (a piaci rendőrök meg totál random akarták elkapni).

Mikor információ hiányában főhősünk lelőtte az emberrablót, a rendőrségi furgonban kiabált vele a rendőrfőnök, hogy "Két napja elrabolták Claudiát!" Talán Claudia Schiffert? Vagy mégis milyen Claudiát? Talán tudnunk kellene, hogy a rendőrfőnök lányáról van szó? Mert az eddig nem derült ki a filmből. Ugyanis 10 perce csak futkorásztunk valaki után szinte minden magyarázat nélkül...

Annyira ügyesen biztosították a rendőrök a helyszínt, hogy egy fiatal csaj simán átbújt a szalag alatt és egy profi lehallgató készüléket helyezett a kocsi oldalára. Azt már meg se kérdezem, hogy a kütyüt a sarki zöldségesnél szerezte-e, vagy a gyógyszertárban osztogatták-e ingyen a fogamzásgátló mellé...

A rendőrfőnök felfüggeszti a főhősünket és elkéri a fegyverét, a jelvényét azonban nem. Az amerikai filmekben nem szokás mindkettőt elvenni ilyenkor? 

Mikor a kiscsaj az elkerített részen a rendőr után szaladt a kamerájával, hogy kérdőre vonja a gyerekrablás és lövöldözés miatt, akkor nem vette el tőle (senki) a kamerát (és törte szét mondjuk az aszfalton), hanem az ürge a kollégájától elvett fegyvert (amiből bár egy töltényt kivett és eldobott, de a tárat benne hagyta) a videózós csaj fejére szegezte, hogy kioktassa, illetve, hogy ezt minden néző élő egyenes adásban láthassa. Azt hiszem elgurult a zsaru gyógyszere és nem is találta meg.

Zsarukánk éppen az elkövető autóját nézi át, és ahelyett, hogy végre elküldené melegebb éghajlatra a lányt a kamerájával együtt, inkább ügyesen kommentálva göngyölíti fel az orra előtt az ügyet, mutogatva a bűnözők fényképeit, hogy a kiscsaj persze mindezt a kicsit karcossá vált kamerájával közvetíthesse élőben. Mellesleg karcok... Miután bebaszta a rendőr a kocsi ablakát a kamerával, mutatják, hogy berepedt a kamera kijelzője és pókhálós a kép, de mikor már futnak a lány kocsijához, akkor a kamera képe ismét (egészen a film végéig) kifogástalan minőségű. Mikor is javította meg magát a kamera, vagy mikor is cseréltük le egy másik kamerára?

A kb. 50-nel száguldó kis piros Fiat 500-as elé bevág egy csúnya nagy dobozos autó, ezért el kell rántani a kormányt, hogy a kicsikocsi felborulhasson. Elég csúnyán venné ki magát, ha ekkora sebességnél és egy ilyen kis manővertől többször megpördülne egy Fiat. Már vinném is vissza a szalonba és követelném vissza a pénzemet. Jut eszembe, hova is lett a borulást okozó dobozos kocsi? Csak mert a kétkerekezés kezdetekor már simán a kereszteződés közepén vagyunk, a dobozos meg sehol. 
Megjegyzem, hogy a "hatalmas" sebesség nem indokolta volna, hogy kétszer átforduljon a Fiat, de sebaj, elnézzük a készítőknek és a lendületnek. Azt már viszont nem vagyok hajlandó benyelni, ami ezután történt, mert ennyire hülyének már régen néztek!
Ugyanis a végül fejtetőre forduló autó csak simán nekicsúszik egy, az út kellős közepén hosszú másodpercek óta átlósan álló autónak (miért is állt így ott az autó?), az egyik kerekével pókhálósra törve annak szélvédőjét (bal ajtó becsukva, sofőr sehol), majd a következő jelenetben már azt láthatjuk, hogy az éppen csak megkoccantott autónak nincs motorházteteje és lángok csapnak fel a motorházból! WTF? 
A fejre állt autóban főhőseink szépen fejjel lefelé lógnak, bár csak a lány volt bekötve, a zsaru nem, tehát neki minimum a plafonon kellett volna landolnia (vagy inkább kizuhannia a kocsiból). A rendőr megjegyzi, hogy benzinszagot érez, mire a kiscsaj közli, hogy elektromos a kocsija, erre válasz a zsarutól, hogy amibe belecsúsztak, az nem. Belecsúsztak! Nekicsúsztak! Semmi egyéb nem történt, mégis hogyan folyhat belőle a benzin? (És hogyan állhat lángokban, motorháztető nélkül...?) Ezt mindjárt mutatják is...
De addig is láthatjuk, hogy mindenki elővette a mobilját és segítséghívás, segítségnyújtás helyett inkább videóznak (igen, szépen bemutatják korunk újkeletű katasztrófa turistáskodási problémáját), egyik okoska pedig megjegyzi a kocsiból kimászó ember láttán, hogy "Nézzétek, van benne valaki..." Ne már, tényleg?!?! Nem csak olyan kocsik szoktak felborulni, amikben nem ül senki??? Atyavilág...
És végre mutatják a baleset eredményét. A pici piros Fiat a feje tetején áll a keresztbe fordult autó mögött (mondom mögött, hozzá se ér, holott az előbb még az oldalához csúszott és a kerekével a szélvédőjét törte be). Na, ez is fals. Majd mutatják a keresztben álló autót is. Ami lángokban áll, bal ajtaja immáron nyitva, ülés nincs benne, ahogy sofőr se (aki már a koccanás idején se ült benne), a pókhálós szélvédőt ellopta a pók, továbbá még mindig nincs meg a motorháztető! (Megjegyzem, hogy a kocsi jobb hátsó része fehéres színű, ami a következő vágásnál már zöld, illetve kinyílt az anyósülés ajtaja, aminek az ablakkerete hirtelen ezüst színű lett, a jobb hátsó dísztárcsa feketéből szintén ezüstbe váltott és még a szélvédő is megjavult. A következő vágásnál pedig megint az "eredeti" autót mutatják... Mi az, nem volt két ugyanolyan roncs raktáron?)
Ahogy távolodnak főhőseink a baleset helyszínétől, a keresztben álló autó felrobban. Természetesen. Hiszen ez nem maradhat ki egy lángoló autó esetén.
Ja, és azt említettem már, hogy a borulás során egy karcolást nem okoztak a szanaszét repkedő üvegszilánkok főhőseinknek? Se egy bordatörés, se egy kis agyrázkódás, semmi! Úgy, hogy még a légzsákok se nyíltak ki a szaltózás közben! Karcolások nélkül szálltak ki a legalább kétszer átpördült Fiatból, ami - a készítők szerint - totálkárosra tört egy másik autót! Ez igen!

Hagyom, hogy ezt a jelenetet egy picit érlelgesd magadban. Nekem meg kellett állítanom a felvételt, hogy kiröhöghessem magamat...
Mellesleg valaki elárulná nekem, hogy miért nem lehet odafigyelni az ilyen részetekre? Oké, biztos akartak valami izgalmasat belevinni a sztoriba, de ezt durván elbaltázták! 

Miután főhőseink kivitatkozták magukat és "lenyúltak" egy csomagszállító autót, elmennek a lángoló autó mellett. Miért is haladunk visszafelé?

Végre odaérnek a címre, ami az emberrabló kocsijában talált borítékon szerepelt. Az illető, akit a lepukkant házban találnak, szintén azzal kezdi, amivel korábban a lány, hogy a zsarukánknak nincs fegyvere. Miért állapítja ezt meg mindenki ilyen ügyesen? Ha meglátsz egy rendőrt, akkor ez az első, amit megnézel rajta? És ha nincs fegyvere, akkor kioktatóan, lekezelően, ellenségesen vagy épp erőszakosan léphetsz fel ellene, sőt, akár meg is verheted, csak azért, mert belépett a lakásodba? Ez már megint mégis milyen jelenet volt? Teljesen indokolatlanul és érthetetlenül verte laposra a rendőrt a kétajtós szekrény. Mi az, fél perce nem történt semmi erőszakos dolog, így kellett egy felesleges bunyó?
(Nehézsúlyú hamupipőkénk egyébként útlevelet készített az emberrablóknak és lemásolta a személyijüket. Műanyagra? Ilyen nyomtató nekem is kéne...)

Az épületből kiérve megérkeznek a fegyverrel is rendelkező zsaruk, amiket ráfognak fegyvertelen kollégájukra. Miért is? Mit követett el? Saját szakállára nyomoz, sőt, velük ellentétben már sikerült is kiderítenie az elkövetők címét, erre ahelyett, hogy együttműködnének vele és - ha már egyszer értetlen és nem bír kimaradni a buliból - közös erővel próbálnák megtalálni a kislányt, fontosabbnak tartják előbb őt letartóztatni (ellenállás esetén meg lelőni)?
Ezt már nem fogjuk megtudni, mert a bosszúálló tesó (a másik emberrabló) nagy csinnadratta közepette beugrat a csoportosulásba, rá egy rendőrautóra. Már megint nagyzolni akartak a készítők, simán csak odavezetni és csikorgó fékkel megállni nem lett volna célravezetőbb, inkább megint összetörtünk pár autót (meg egy kicsit a tesó saját magát is).

A film eleji 10 perces rohangálás után most egy hasonló hosszúságú lövöldözést "izgulhattunk" végig, előbb az utcán, majd egy talán felújítás alatt álló épületben, ami annak ellenére ki volt világítva, hogy egyetlen munkás se tartózkodott a helyszínen, illetve volt benne egy cuki kis medence is, több méter mély vízzel. Valaki magyarázza már meg nekem, hogy miért volt az épületben egy ilyen vizes akna?
Természetesen a szokásos filmes lövöldözést kaptuk meg: minden tucat statisztát simán lelőtt a bátyus (mi az, a statiszták vonzzák a golyókat?), de a főszereplő csajt és zsarut érdekes módon még véletlenül se sikerül eltalálnia, mindenhova lőtt helyettük. Majd - szintén természetesen - kifogyott tesóka a lőszerből (kellett neki a falat lövöldöznie...), hogy megint összeverekedhessenek a zsaruval. Kezdek belefáradni az ilyen filmekbe. Oké, rendben van, hogy hamar véget érnének az ilyen műalkotások, ha csak simán lelőné a főhőst a rosszfiú (vagy pont fordítva), de ez akkor is gáz!

Miután alaposan kiverekedték magukat, utána nagyon ügyes döntés volt a maximum csak ájult tesót ott hagyni a romos épület padlóján. Gondolom arra számítottak, hogy a felvételt látja úgyis mindenki (a rendőrök is), és előbb-utóbb mennek, azt letartóztatják. Vagy valami hasonló, mert egyébként nagy baromság volt részükről csak simán futni hagyni az ürgét. És ha már futás. Főhőseink olyan szélsebesen futottak ki az épületből az utcára, hogy azonnal meg is száradtak (a kamera meg naná, hogy nemcsak karambol, de vízálló is). 

Az első autós, akit ezúttal megállítottak, és szépen megkérték, hogy adja át az autóját, totál nyugalommal közölte főhősünkkel (egy rendőrrel!), hogy kapja be. Mi van? Ennyire tiszteli mindenki az egyenruhát és a rendőröket ebben a filmben?

Korábban volt egy kis fülhallgató a csaj fülében, amin keresztül a barátnőjével tartotta a kapcsolatot, mostanra ez a kis kütyü kiesett a lány füléből és már az óráján keresztül beszélgetnek. Akkor eleinte minek kellett a füles? Sebaj. Nemcsak a felszerelésük profi, de a lányok is, ugyanis a barátnőnek sikerült megtudnia, hogy a földhivatali nyilvántartás szerint a testvérek most örökölték meg a házat, amiben felnőttek. Ezt mégis hogyan, melyik rendszeren keresztül tudta lekérdezni? Profi hacker, vagy mi? Mert elég problémás lenne, ha bárki bármikor ilyen egyszerűen megtudhatná, hogy kitől, mit és mikor örököltem, pontos cím és név szerint. És az megvan, hogy ennyi infó után a lány csak annyit mondott, hogy "új cím" és a zsaru rögtön satufékkel megfordult? Mindössze annyit mondott a barátnő, hogy a tesók örököltek, egy utcanév nem hagyta el a száját! Talán gondolatolvasók?

Mindeközben a bosszúálló bátyust a megfelelő biztosítással (nem, nem azzal...) próbálták kórházba szállítani, de ennek ellenére sikerült neki meglógnia és mindenkit lelőnie (na, ebben a filmben se szívesen lennék statiszta). Úgy érzem, hamarosan folytatódni fog még az egymás elgyepálása. Hurrá!

A testvérek által megörökölt házban a zsarukánk simán cafatokra robbantotta volna magát a bokájánál feszülő drót elszakításával, ha a lány nem szólt volna rá, hogy álljon meg. Ezt követően még ő figyelmeztetni a lányt, hogy legyen óvatos. Really? Inkább köszönd meg neki, hogy nincs három méter a két lábad között...

A barátnő által - inkább már meg se kérdezem, hogy honnan - megszerzett információ szerint az emberrablók húga a labor felrobbanásakor az alagsorban rekedt, és a rendőrök a robbanás után 57 percig nem mentek be az épületbe, így a hugica megfulladt egy eltört vízcső miatt. 57 percig. Akkor miért adtak az emberrablók a zsaruknak (és a rendőrfőnök lányának) a film elején 64 perc laufot?

Az örökölt ház épp csak egy kicsit robban fel, inkább csak kigyullad, nehogy túlzottan megsérüljön a két főszereplő (meg a tesó, hogy tovább bunyózhassanak még a zsaruval... Ők még nem unják? Mert én már igen.). Felmenekülnek főhőseink a tetőre (hova máshova, lefelé túl logikus lett volna szaladni), ahova 10 másodpercen belül meg is érkezik értük egy helikopter. 
Na, ez is egy szép jelenet volt.
A helikopterpilóta mondja a hangszóróban, hogy "Látom magukat, jövök. Maradjanak ahol vannak, jövök.", erre integetnek neki, hogy "Ide! Ide jöjjenek!" Egyrészt a tetőről mégis hova a fészkes fenébe mehettek volna a főszereplőink (tutira maradnak, ahol vannak), illetve most mondta a pilóta, hogy látja őket, mi a francnak hadonásznak és kiabálnak neki, hogy oda menjen (most ugatta el, hogy látja őket). Úgy látom, senki nem volt a helyzet magaslatán. 

És persze még mindig nincs vége az izgalmaknak (pedig én már nagyon várom). Ahogy felveszi őket a helikopteres, utánuk ugrik a tesóka is és ott lóg a zsaruval a gép talpán. De ahelyett, hogy csak a zsaruval harcolna, lerugdosná a mélybe, inkább felmegy és a lányt veszi célba. Pedig a rendőr csak ott lóg a talpon, simán rátaposhatna a kezére, hogy lezuhanjon, de nem, inkább a csajjal kezd el foglalkozni, hogy a zsaru addig nyugodtan felmászhasson. Sebaj, mikor lezuhant a kamera, és úgy esett, hogy pont a helikoptert mutassa, már borítékoltam a jelenetet, miszerint a tesó bele fog zuhanni a felvételbe. És minő meglepő, így is lett. Mert a pilótának természetesen nem volt annyi esze, hogy letegye a gépet a ház kertjében, vagy legalább lejjebb ereszkedjen, amennyire csak tud.

A tesó halála után a zsaru magát hibáztatja, hogy emiatt meg fog halni Claudia (nem Schiffer), és kiönti lelkét a kiscsajnak, hogy két éve lelőtt egy 9 éves fiút, akinek az apja fegyvert tartott a gyerek fejéhez, de mikor meg akarta lőni az apukát, az maga elé rántotta a fiút. Na már most, vagy a 9 éves gyerek volt magas növésű, vagy az apja mélynövésű, vagy a zsaru célzott szarul, mert egy 9 éves kisfiút csak akkor tudott így megölni, ha az apuka mellkasára, nem pedig a fejére célzott, szóval tényleg hibás volt a gyerek halálában...

Miután főhőseinknek sikerült összetenniük az információt (a tesó által utolsónak kinyögött "Öröklétben" és a pincében talált koporsón lévő "Temető" szót), és repültek az Öröklét temetőbe a hugica sírjához (naná, hogy a pontos parcella és sor is fent van a neten) megmenteni a kislányt, minden rendőr szirénázva sietett oda, ennek ellenére minden civil hamarabb ért oda, mint a zsaruk. Hiába közvetítették végig élőben az eseményeket, ha a rendőröknek még ez is kevés volt ahhoz, hogy forró nyomon legyenek... Szánalmas. Pedig ezúttal aztán tényleg végig tudhatták, hogy éppen hol vannak, hova tartanak, mi történik. És még így se tudtak sehol ott lenni. Se az építés/felújítás/bontás(?) alatt álló épületnél (két-három kocsinyi rendőrt nem neveznék erősítésnek), se a megörökölt háznál, se a temetőben...

Mikor végre sikerül kinyitni a tartályt, mutatják, hogy az teljesen meg van telve vízzel, a kislány ájultan (vagy talán már éppen holtan) lebeg, mikor kihúzzák. De amint felhúzza a zsaru, már meg is öleli őt a kislány, semmi újraélesztés, semmi vízköpködés, semmi köhécselés, vagy valami. Ja, és ő is frissen megszáradt ruhában van... 

Annak ellenére, hogy egyetlen részletre se sikerült odafigyelniük a készítőknek, túltoltak minden egyes akciójelenetet, legalább ügyesen mutatták be a teljesen inkompetens rendőröket, akiket minden civil semmibe vesz.

Filmnézés ideje: 2022. május 21.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése